torstai 11. lokakuuta 2018

Kesäihminen, syksyihminen vai talvi-ihminen

Mikä vuodenajoista on omin vuodenaikani? Olen pitkään ajatellut, että olen kesäihminen. Nautin auringosta ja lämmöstä, en tosin polttavasta auringosta enkä kovasta helteestä. Lempeä kesätuuli on ihana enkä pane pahakseni lämmintä kesäsadettakaan.




























Nuoruusaikaa muistellessa, mieleeni tuli kuin paljon nautin kävelyretkistä tuulessa ja tuiskussa. Toinen ajankohta, josta erityisesti nautin, oli kevättalvi. Silloin, kun aurinko alkoi taas paistaa pitkän pimeän talven jälkeen. Pienestä pakkasesta huolimatta, aurinko lämmitti mukavasti.


Edellisessä elämässä nautin varhaisista kesäaamuista, jolloin linnut lauloivat ja aurinko nousi siniselle kesätaivaalle. Toisaalta nautin myös kauniista lumisista talviaamuista, kun tuhannet timantit kimmelsivät hangella. Ja upeista kuutamoöistä, jolloin kuu valaisi hopeisena kulkijan tietä. Talvisessa yössä kuun hopeanhohtoinen valo on suorastaan taianomainen.

Nyt huomasin yllättäen, että saan valtaisen tarmonpuuskan syksyllä. Haluan ehdottomasti tehdä jonkin isohkon pihaprojektin syksyn tullen. Viime syksynä kurjenpolvipenkki muutti muotoaan ja hiekkareunusten teko alkoi. Tänä syksynä oli jälleen päästävä kurjenpolvipenkin kimppuun. Minulle nämä vaatimattomalta näyttävät jutut ovat isoja projekteja.

Mikä siis on minun vuodenaikani? Ehkä se sittenkin on kesä. Rakastan alkukesän heleää vihreyttä. 

12 kommenttia:

  1. Ehdottomasti kesä ihminen, nauttii lämmöstä.

    VastaaPoista
  2. Minun vuodenaikani on kevät ja alkukesä, kun kaikki alkaa taas pitkän talven jälkeen kasvaa. Syksyllä tulee minullekin aina kovia tarmonpuuskia ja pakko vielä aloittaa kaikkia puutarhaprojekteja. Talvesta en niinkään välitä. Tai se saisi ainakin olla paljon lyhyempi.

    VastaaPoista
  3. Minä olen kevät- ja kesäihminen. Valo ja lämpö sekä uuden kasvukauden seuraaminen on niin mukavaa. Mutta koska syksystä ja talvesta ei eroon pääse, paras ottaa niistäkin ilo irti. Syksyllä voi pitkäänkin touhuta puutarhassa valmistellen puutarhaa talveen ja tulevaan kesään. Talvella voi sitten ladata omia akkujaan ja unelmoida tulevasta kasvukaudesta.
    Mukavaa viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin sinulle. Talvella voi myös suunnitella tulevaa kesää.

      Poista
  4. Olen kesäihminen, mutta pyrin nauttimaan myös kaikista muistakin vuodenajoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lumisade ja kova pakkanen vaikeuttavat nykyään minun talvinautintoa.

      Poista
  5. Tänä vuonna kesä ja syksy ovat olleet poikkeuksellisen lämpimiä, joten itse koin syyskesän parhaaksi vuodenajaksi säiden puolesta. Muina vuosina kuitenkin kesä taitaa olla suosikkini.

    VastaaPoista
  6. Kyllä se kesä vie voiton, mutta toisistakaan en luopuisi.

    VastaaPoista
  7. Kesä on minustakin paras vuodenaika, mutta pidän kyllä kaikista muistakin. Vuodenajat ovat rikkaus. Kaunista viikkoa!

    VastaaPoista