keskiviikko 10. elokuuta 2022

Montako kurjenpolvea?

 Olen äärettömän huono pitämään lukua lajikkeitten nimistä. Jossakin vaiheessa otin talteen "nimilappuja" kasveja hankkiessani. Mutta olen silti varsin epävarma mitä pihallani kasvaa ja milloin mikäkin on hankittu. 

Espanjankurjenpolvi 'Wargrave pink' on ensimmäisiä hankintoja ja peittokurjenpolvi 'Cambridge' heti perään.



Seuraavana tulleitten Idänkurjenpolven ja tuoksukurjenpolven 'Bevan's Variety' myötä penkistä tuli "Kurjenpolvipenkki". Tähän hankin myös Idänkurjenpolven 'Plenum', mutta kun jouduin nostamaan kyseisen penkin ylös, se ilmeisesti otti siirrosta itseensä ja hävisi kokonaan.



Kokeeksi hankin yhtenä vuonna Harmaakurjenpolvea 'Ballerina', se on matalaa ja mätästävää. Senkin jouduin pihamyllerryksessä siirtämään. Nyt se on Keski-istutusalueen reunassa. 

Keski-istutusalueen ns oikean yläreunan kasvia on muutettu moneen kertaan. Ensin siinä oli hanhikki ja seuraavaksi Kyläkurjenpolvi 'Double Jewel'. Viime kesänä siirsin sen nykyiseen "kurjenpolvipenkkiin". Niitä oli useampi, mutta vain yksi selvisi hengissä siirrosta. Tilalle hankin jotain kurjenpolvea, joka on todennäköisesti Kyläkurjenpolvi 'Lauraa'. Taimet ovat edelleen pikkuisia ja vain vaivalloisesti hengissä.


Jossakin vaiheessa hankin Verikurjenpolvi Elkeä, nekin jouduin siirtämään ja nyt ne kasvavat vaivalloisesti Keskialueen reunassa. Muutama kukka niihin avautui tänä kesänä.



Tummakurjenpolven 'Samobor' hankin puutarhamatkalta ja istutin sen ensin toiseen paikkaan ja muutin sen myöhemmin Tornionlaakson ruusun eteen. Neidonkurjenpolven 'var. Striatum' hankin viime keväänä ja muutama kukka siihen ilmestyi.





Minulla on myös yksi, josta en tiedä mikä se on.  Suuren piharemontin jäljiltä olen kertakaikkiaan unohtanut tämän alla olevan nimen.

Jos joku tietää mikä kurjenpolvi tämä on, olen tiedosta hyvin iloinen.

Mahdollisia kurjenpolvi lajikkeita on vielä vaikka kuinka paljon. Taitaa tilan puute tulla jo esteeksi.

6 kommenttia:

  1. Kurjenpolvet ovat kauniita ja niitä löytyy jos jonkinlaisia. Minulla tarvi kuritti erityisen paljon kurjenpolvia.
    Olen huono tunnistamaan kasveja. Viimeisen kuvan kurjenpolvi saattaa olla kyläkurjenpolvi.

    VastaaPoista
  2. Sinulle on kyllä kertynyt vaikka miten paljon kurjenpolvia. Jos tuo viimeisen kuvan kurjenpolvi kukkii heinäkuun alkupuolella, niin se saattaa olla samaa kuin minulla. En tiedä itsekään sille nimeä, mutta olen kuvitellut sen olevan vain ihan perus idänkurjenpolvi tai joku tarhakurjenpolven lajike. Kyläkurjenpolvella on minun mielestäni liuskaisemmat lehdet, mutta voin olla väärässäkin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin voi olla joku idänkurjenpolvi tai sitten tarhakurjenpolvi. Minustakin kyläkurjenpolven lehdet ovat liuskaisempia.

      Poista
  3. Kurjenpolvet ovat kauniita ja kiitollisia kukkijoita. Tarhakurjenpolvi on yksi suosikkini, tuo viimeisen kuvan kurjenpolvi saattaisi olla lehtien perusteella se, mutta en osaa kuvan perusteella sanoa varmasti. Minulla tarhakurjenpolvet kasvavat yli puoli metriä korkeiksi ja kukkivat tiheästi. Sävy on kuten kuvassasi näyttäisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Päivi. Muistelen, että olen hankkinut tarhakurjenpolven joskus, mutta kun olen noita joutunut siirtelemään en enää muista mihin sen siirsin.

      Poista